Ať chceme nebo ne, bez tuků v našem jídelníčku se prostě žít nedá. Bez tuků by totiž náš organismus nemohl správně fungovat. Důležité však je, jaké druhy tuků konzumujeme a také v jakém množství. Pokud budeme konzumaci tuků přehánět, můžeme si zadělat na zdravotní problémy, jako například nemoci srdce a cév, nebo na obezitu a nadváhu. Proto je důležitá kvalita a celkový příjem tuků.
Tuky jsou nositelem chuti a pomáhají vstřebávat některé vitamíny a živiny. Tuky jsou také nositelem důležitých esenciálních mastných kyselin, které pomáhají našemu tělu správně fungovat. Tuky jsou také hlavním zdrojem energie pro tělo, obalují a chrání orgány v těle a také slouží jako základ pro tvorbu některých hormonů.

kobliha

V článku se dozvíme, že mezi nejzdravější tuky patří ty, které nebyly tepelně upraveny. Nejlepší zdroje zdravých tuků jsou především ryby, maso, vejce, máslo, ale také ořechy, olivy, avokádo a různé druhy semínek.

Naopak mezi nejhorší tuky můžeme zařadit ty, které byly vysoce průmyslově upraveny, nebo, různé předsmažené oleje. Když tedy budete vybírat v obchodě olej, raději sáhněte po tom nerafinovaném ve skleněné lahvi, je sice dražší, ale zato zdravější. Tyto nerafinované oleje jsou lisované za studena z ořechů a semen při teplotách okolo 40-60°C. Díky tomu si uchovávají cenné živiny a přirozenou strukturu mastných kyselin.

olivový olej

Rafinované oleje, které se prodávají v plastových lahvích, byly při výrobě vystaveny vysokým teplotám okolo 230-270°C. Díky těmto vysokým teplotám z nich zmizely skoro všechny vitamíny
a živiny. V malém množství nám neuškodí, ale není dobré je konzumovat ve velkém množství.

olivy

Tuky také můžeme rozdělit na rostlinné a živočišné.
Rostlinné tuky jsou získávány z rostlin, konkrétně z jejich plodů, semen nebo jiných částí. Rostlinné tuky obsahuje například kokos, slunečnice, sója, řepka atd. Potraviny, které se vyrábějí z rostlinných tuků, jsou například rostlinné oleje či margaríny. Rostlinné tuky obsahují vícenenasycené mastné kyseliny, které jsou pro naše zdraví mnohem více prospěšné, než živočišné tuky.
Živočišné tuky jsou například máslo, sádlo nebo uzeniny. Tyto živočišné tuky se přidávají například do sušenek, pečiva nebo některých zmrzlin.